2013. november 30., szombat

A kék szűz

Tracy Chevalier műveihez még nem volt szerencsém. A legutóbbi könyvtáras körutamon sem volt célpontban, sőt a Könyvtáras várólistámon sem volt fenn. Mégis, ahogy a könyvek között bogarásztam, megláttam, megszaglásztam, és magammal hoztam. Tudtam, hogy másoknak tetszett, tudtam, hogy nem lehet olyan rossz, mellé nem lőhetek. Ha mégis, akkor is bármikor visszavihetem. Az öt kivett könyv közül legutoljára került rá a sor, de úgy, hogy gondolkodtam rajta, hogy nem is olvasom el, visszaviszem, aztán majd egyszer talán újra kiveszem. Aztán szombaton délben, ahogy valami olvasnivaló után kutattam, hogy elüssem az időt, amíg az uram haza nem ért, ez a könyv szólított meg. Levettem a polcról, beleolvastam, és abban a pillanatban elkapott egy érzés, hogy nekem ezt most olvasnom kell. Annyira jól sikerült elkapnom a hangulatot, hogy este tízre ki is végeztem.

Nagyon szeretem az enyhén misztikus, régi időkbe visszakukkantós történeteket. Bolondja vagyok a lelkeken átívelő emlékek és személyiségek elemzésének. Félelmetes, néha ijesztő rádöbbenni olyan viselkedésmintákra, amiket dédszüleink cselekvései okoznak. És mi a helyzet akkor, ha ez több száz évre nyúlik vissza? 

Chevalier története két szálon fut, egymástól több száz éves különbséggel, mégis ugyanolyan hangulattal, ami egyáltalán nem véletlen. Az amerikai Ella férjével egy francia kisvárosba költözik. A franciákhoz úgy próbál beilleszkedni, hogy őseire hivatkozva nevét francia hangzásúvá változtatja. Idegenként azonban nehéz beolvadni, amit a város lakói sem segítenek, kivéve a szabad szájú könyvtárost. Ella családfakutatásába ő is belemerül, és miközben nem is tudják milyen titkokra derül fény, mindkettejük élete gyökeres fordulatot vesz. Mindezek közben röpke négy évszázaddal korábban Isabelle történetét is nyomon követhetjük, akit vörös haja miatt gúnyolnak falujában. Szűz Mária iránti szeretete miatt boszorkánysággal is vádolják. Fiatalságának naivitását kihasználta a falu egyik tehetős családjának fiacskája, és sikeresen teherbe is ejtette. A Tournier fiú kiállt Isabelle mellett, és feleségül vette. A hugenotta családra nehéz sors várt a vallásháborúk idején, ami miatt menekülniük is kellett. Közben olyan események történnek, amik aztán az utókornak biztosítottak pár rejtélyt. A két szálon futó történet aztán egy helyen összeforr, de addig is érdekes hangulatával egy izgalmas elbeszélést követhetünk nyomon.

Jó időben, jó helyen találtuk meg egymást, annyira, hogy egyszerűen beleszerelmesedtem az írónő előadásába és hangulatteremtésébe. Ki is vettem a könyvtárból három másik kötetét, hogy megbizonyosodjam, valóban olyan jó, mint ahogy A kék szűzben megismertem. Kíváncsian várom a történeteket, de azért vigyázok, nehogy besokalljak tőlük.

Tracy Chevalier: A kék szűz. Geopen, 2009.

4 megjegyzés:

  1. láttam ám nálad azt a két eladó könyvet, és kacérkodtam is a gondolattal, hogy rácsapok, de aztán mégis abban maradtam magammal, hogy most nem fér bele, vagyis igazából erős vagyok, és nem veszek könyvet. :)

    VálaszTörlés
  2. Ááá odaadtam volna, bár még meg van, úgyhogy odaadhatom. :D

    VálaszTörlés