2012. november 1., csütörtök

Ördögszekér

A lehető legkisebb méretben mutatom a könyv borítóját, mert szerintem irtó csúnya... szerencsére nem a borító teszi a könyvet...

Na szóval a történet itt kezdődött: Miestasnál. Az a legnagyobb poén a dologban, hogy a könyvet már két éve a várólistámra tettem, aztán szerintem annak idején be is szereztem, hogy elolvasom. Mára teljesen elfelejtettem, miről is szólt a könyv, csak azt tudtam, hogy el kell olvasnom egyszer, és sejtettem, hogy milyen hangulata lehet. Nemrég hasonló hangulatra vágytam, és miután megtaláltam egy polcrendezés alkalmával, bele is kezdtem. Naná, hogy nem azt kaptam, amire vártam a két év távlatából, de nem is csalódtam.

Makkai Sándor híres történelmi regényeiről (ezt is Miestastól tudom :). Az Ördögszekér a Báthory-ak közül is egy testvérpár, Báthory Gábor és Anna életét mutatja be nekünk, akik korán árván maradtak, és Báthory István országbíró gyámsága alá kerültek Ecsedre (a képen látható egyik toronyba költöztek apródjaikkal együtt, de már nem emlékszem, hogy melyik oldaliba). A várat sajnos a Rákóczi szabadságharc után a németek lebontották. Itt játszódik a két testvér története, egy furcsa (testvér)szerelmi történetben. Gábort hamar katonai képzés alá vonták, Anna pedig magára maradt a várban egyedül. A természeti körülmények, hogy egy láp közepén állt a vár, nem segítette elő a társadalmi életének fejlődését. A vár háziasszonyának halála után aztán  nem volt, aki foglalkozzon Annával. Elvadult, a lápot járta, a falu népével keveredett, előkelő bája a múlté lett.  Ő lett a lápi tündér, aki mindenkit megigéz képességeivel. Egy nap egy nagy fogadás alkalmával Báthory Erzsébet (igen, ő az) is a várba érkezett, és kikupálta Annát. Megtanította hogyan hasznosítsa báját, boszorkányi képességeit hogyan kamatoztassa a férfiaknál. Élete mégis kicsúszott a lába alól, nagyon visszás és nagy visszhangot keltő életet élt. 

Báthory Gábor Erdély fejedelmeként nagyobb teret kapott a történelemben, mint testvére Anna. Ez mutatja azt is, hogy alig van róla információ, feljegyzés a történelemben. A könyvben is érezhető, mert egyre inkább a vége felé haladva nagyobb teret kapott az akkori politikai életkép, mint maga Anna. Néha kapunk róla hírt, de azt is csak elvétve, amit én nagyon sajnáltam. Az író inkább a történelmi hitelességre tette a hangsúlyt, mint a fikcióra. 

Anna története nekem azt mutatta, hogy mennyire fontos az, hogy egy gyerek mellett legyen valaki, aki a kezdetetek kezdetén megadja az irányt, rátereli a helyes útra. A helyes útra aztán bármilyen eltévelygés után vissza lehet térni, mert a kötél ott van a derekunkon, ami visszavezet. Anna mellett szinte nem is volt meg ez a felügyelet, és ebben Báthory Istvánt hibáztatom, mert nem engedte el maga mellől, amíg meg nem halt. Hozzá kell tennem persze, hogy Báthory Erzsébet mellett sem lett volna sokkal jobb helye, de akkor legalább jobban megmaradt volna a nyoma a történelemben. :)


Tetszett Makkai hiteles ábrázolása, jó volt kicsit feleleveníteni a történelem órákon tanultakat. Pláne, hogy szerettem ezt a korszakot, tele volt csupa érdekességekkel. Szóval köszönöm Miestas, hogy megosztottad velem/velünk az élményedet, és én is megismerhettem az írót. :)


Végezetül, hogy mi is az az ördögszekér. Hagyományos nevén mezei iringó.


"Kik ez írást olvassátok, gondoljatok csak arra a szép kék virágra, amely a tavaszi napfényen száz meg száz  kis csillagával büszkén kacag az égre, de ha jő az ősz, elszáradt kórója leszakad, összegombolyodik, s a szél hajtja, görgeti az utakon föl-alá, míg valami árokba nem hull. Mivel kóró korában mindig erre a sorsra jut, úgy hívják ezt a szép virágot: ördögszekere."


Makkai Sándor: Ördögszekér. Szépirodalmi Könyvkiadó, 1981.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése